Sunday, September 13, 2009

Telenors kundtjänst är.. Sämst?

Jag bytte för ett tag sedan mitt företagsabonnemang från tele2 till telenor och detta var inte mitt livs bästa val. Bytet skedde pga av den underbara uppfinningen Iphone.

Under min tid som kund hos telenor har det uppstått mycket problem. I början fungerande inte 2g telefoner trots att en säljare från det mest puckade bolaget ever hade lovat detta.
Mitt mobila slöband gick den otroliga hastigheten av 0.3mbit upp och 0,01mbit ner, Hurra! Detta för att de simkort jag hade fått inte var ett Turbo 3g kort.

Bortsett från att hastigheten inte kommer över 1,5mbit ner så har jag varit relativt nöjd med Telenor sedan dess. Så länge man slipper deras support som inte bara är okunniga, dåligt pålästa, otrevliga utan jävligt (ursäkta) ohjälpsamma. Här kommer ett fint exempel.

Idag dog täckningen på både mobiltelefonen och mitt mobila bredband, "Söker nät.." och inget sker..

Jag går in via en kompis bredband och får kontakt med Telenors kundtjänst via chat. Som vanligt stämde allt in på det gamla vanliga mönstret(b = Billy):

  • Välkommen till Telenors prisbelönta Kundservice - bäst i test enligt tidningen Mobil - för andra året i rad! Du pratar med XXXXX. Vad kan jag hjälpa dig med?
  • B:Hejsan, jag har problem med både mobiltele och mobilt bredband
  • B:telenummer XXXXXXX
  • B:står bara söker nät hela tiden..
  • Har du testat att starta om telefonen?
  • B:ja.. och startat om datorn också.. flera gånger
  • B:det fungerade tidigare idag.. runt 13 fungerade det
  • Ok, har du testat att ta ut simkortet?
  • B:japp
  • Testat att byta till endast gsm nätet i telefonen?
  • B:nej
  • Kan du testa det?
  • B:vänta några sekunder..
  • B:den hittar nät då.. men det försvinner ganska fort
  • B:och kommer tillbaka osv
  • Ok, om det fortsätter tills imorgon behöver du återkomma och felanmäla under dagen.
  • B:så det finns inget att göra? känns jobbigt att det mobila bredbandet inte fungerar heller
  • Nej inte för tillfället.
  • Testa att byta till endast gsm på det också.
  • B:hum.. får man ersättning för att jag inte kan ta emot kunder via telefon eller via mail? ..
  • Nej inte om det endast är en dag.
  • Om det fortsätter imorgon bör du felanmäla.
  • B:pust.. "ok".. tack för hjälpen..
  • Skulle det dyka upp några fler frågetecken är du välkommen att höra av dig till oss igen. Jag önskar dig en trevlig dag.
  • tack desamma.. finns telenor på twitter?
  • Vet ej.
  • B:ok.. jaja tack så mycket
  • Hej då.
Det känns skönt att de "verkligen" vill få nöjda kunder och det är "väldigt" "hjälpsamma".. Usch säger jag bara.. Varför har inte tele2 Iphone?

No comments:

Post a Comment