Saturday, March 14, 2009

I jakten på ultraportabelt



För ett tag sedan krashade min kära macbook och ensam kvar stod min iMac 20".
De första dagarna utan bärbar dator gick ganska bra men sedan började de dala och jakten på en ny bärbar och denna gång en ultraportabel laptop hade börjat.

Jag trodde att det skulle vara lika lätt som att köpa en mac men ack så fel jag hade. Det är ju rena djungeln att hitta en Pc som faller mig i smaken. Antingen är den för tung, för taskig batteritid, för dyr eller för dålig kvalité.

En tanke var att köpa mig en begagnad netbook, levono's s10e eller LG x110 var de två intressanta pga 10" skärm och bra tagentbord. Lenovon fungerar också väldigt bra med OS X.

Efter lite efterforskning och råd från en del webkodare avstod jag från köp av netbook just pga 10" skärmen och prestandan.

Nästa tanke var att plöja blockets annonser på sökorden: Liten, lätt, 11", 12" och ultraportabel och resultaten blev många.
Följande datorer fanns med på intresselistan:
Fujitsu siemens p7120 Dell d430 Hp nc2400 Lenovo x60
Sony Vaio vgn-tx1/2/3

Till slut lyckades jag bestämma mig för en Sony Vaio vgn-tx3 just för batteritiden(upp till 7 timmar),Vikten(1,25) och skärmen(11" wide).

Bekymmer nummer 2 är operativsystemet. Jag älskar mac osx och spyr på windows men kan absolut tänka mig linux. Att installera Osx86 är kanske inget man får och det skall tydligen inte fungera 100% på vaio'n ändå så det lutar åt Ubuntu. Vad skall man ha för program för att klara sig som webprogramerare och designer i linux? Vim, gimp och xamp?

Jaja, nästa vecka kommer datorn och då får jag se hur jag löser allt.

Bekymmer nummer 3 är domännamn till bloggen. Måste fundera ut något snart....

No comments:

Post a Comment