Friday, March 6, 2009

Optimera dygnets 24 timmar del 1: Rss-flöden



Dygnet är ju som bekant 24 timmar och det går tyvärr inte att ändra på, jag har prövat utan att lyckats.

Häromdagen slog det mig att om man nu inte kan ändra dygnets längd men ändå vill hinna med att göra annat så kanske man bör se över vad man gör på dagarna och kanske bli lite effektivare.

Efter en tids slösurfande på ca 20-30 sidor och bloggar i hopp om att någon skulle vara uppdaterad var det någon röst i bakhuvudet som sa: -Rss!

Jag vet att jag är efter men jag har aldrig tänkt tanken att använda rss-flöden istället för att surfa runt och "uppdatera" mig på alla de sidor som jag kontinuerligt besöker.

För er som inte vet vad rss är och för er som ännu inte utnyttjar rss-flöden tänkte jag skriva en snabb liten guide.

Klippt från Wikipedia.org
"RSS används för att visa sammanfattande eller fullständigt innehåll av text från exempelvis webben, tillsammans med en (permanent) länk till ursprungsplatsen, en så kallad syndikering."

"Under främst 2004 och början av 2005 så ökade användandet av RSS-filer markant då många av de större nyhetsorganisationerna och massmedierna började tillhandahålla sina nyheter som RSS efter att webbloggar och tekniskt orienterade webbplatser använt sig av tekniken under flera år. Idag har de flesta svenska nyhetssajterna någon form av syndikering av sina nyheter, vilket gör att man som besökare inte längre måste besöka webbplatsen för att ta del av dessa."

För att kunna prenumerera och läsa rss-flöden bör du ha en rss-läsare.

Själv använder jag mig av iGoogle och jag är hittills väldigt nöjd.

När du har ett konto på ex. Google så går du bara in på den hemsida eller blog du vill följa och klicka på rss-ikonen som ser ut såhär: använder du firefox kan du nu trycka på prenumerera och så läggs rss-flödet automatiskt till på iGoogle, smidigt!

I nästa del kommer jag ta upp lite hjälpmedel för att kunna skriva kod(html,php,css osv) snabbare och mer effektivt.

Vad gör du för att effektivisera din vardag? Kommentera här eller maila till billy(at )beeimages.se

No comments:

Post a Comment