Tuesday, April 7, 2009

Telenor, turbo-3g utan turbo

Efter en tids problem med abonnemang från Telenor och Svensk mobiltjänst så har jag äntligen "löst" allt. Om en säljare från SMT ringer upp säg då vänligt att du inte vill ha något, oavsett vad...Du kommer inte få det du lovar och Telenor reklamerar aldrig något "-Som du har använt".

Nu till problemet med Telenor's så kallade turbo-3g.
Till det mobila bredbandet fick jag en dongle, dvs ett modem av modellen Option icon 225. Efter att ha kopplat in modemet och surfat in på bredbandskollen fick jag sifforna 0.3mbit upp och 0,01mbit ner. Efter laborerande med olika programvaror i Mac OS kom jag alltid fram till samma siffror. Eftersom puckot på Svensk Mobiltjänst hade "råkat" glömma säga upp mitt mobila bredband från tele2 så testade jag det simkortet i de nya modemet och körde bredbandskollen och vips! 4mbit ner samt ca 0.3mbit upp.

Telenor har ju tyvärr inte Sveriges bästa support men jag provade iaf och fick svaren: Ladda ner senaste programvara för modemet, starta om datorn, osv. Jag sa även att tele2's kort fungerade som det skulle men det spelade tydligen ingen roll.

Felsökningen fortsätter och om allt blir bra till slut tänker jag koppla in modemet i en 3g-router och säga upp comhems fasta bredband..

5 comments:

  1. samma problem mer eller mindra, har långt ifrån 7.2 iaf, posta om du hittar nån lösning.

    ReplyDelete
  2. Har du kollat så att turbo-3g är aktiverat på ditt simkort?
    MVH Billy

    ReplyDelete
  3. Ni e ju fan dumma i huvet om ni tror att ni ska få ut 7.2 mbit med en quick fix. allt beror på täckningen/hastigheterna som masten stödjer.

    ReplyDelete
  4. Och för övrigt så spelar det ingen som helst roll what so ever om det någonsin fungerat eller fungerar med ett tele2 kort om man har telenor. HAHAHA

    ReplyDelete
  5. Kan ju säga så här till anonym. Allt löste sig, och felet låg på TELENORS sida. De hade inte slagit på turbo-3g för mitt abb.

    Jag är nog lite smartare än så hörre du..

    ReplyDelete