Friday, April 24, 2009

Wordpress till kunder, fusk?


Wordpress måste vara webbens mest kända blogg-programvara men det är också många som använder den till vanliga hemsidor. 

Jag vet att Andreas Bard(bard.nu) använder Wordpress när han levererar hemsidor till sina kunder och jag börjar nu förstå varför. Varför ska man sitta och programmera ett nytt publiceringssystem för varje ny kund? Bör man uppfinna hjulet en gång till? Som företagare får man ofta höra följande direktiv från kunder: Hemsidan ska vara snygg, den ska gärna vara klar innan de ens bestämt hur den skall se ut men framför allt den ska vara billig. "-Det är ju kris"...

I ett uppdrag som jag fick nyligen var kostnaden något jag skulle ta hänsyn till och direkt kom jag att tänka på Wordpress. Installationen går fort och med en basic design så är man igång inom 10 minuter, det finns ju dessutom tillägg för SEO. 

Nu har mina timmar reducerats massor istället för att jag skall uppfinna hjulet igen.. Men nu till min stilla undran. Hur ser kunder, och ni andra inom branschen på detta? Är det fusk att ta ett redan färdigt CMS och skräddarsy det efter kundens önskemål? 


1 comment:

  1. Tycker inte det är fusk, för som du skriver, varför uppfinna hjulet en gång till :)

    Sen baseras det ju helt på vad specifikationen säger. En statisk sida (mindre, enbart html) eller te x personalregister lämpar sig kanske inte wordpress lika väl för.

    ReplyDelete