Monday, August 31, 2009

Vikten av att synas på internet, Krönika till S&M

För varje nummer av tidningen Screen & Marknaden skriver jag en krönika och nu senast skrev jag om vikten av att synas på internet. Att finnas och synas är ju som bekant inte samma sak.

Här kommer lite kul läsning.

Internet- igår en valfrihet, idag en självklarhet.

 
Min fästmös farfar har skaffat facebook.
Många miljonföretag finns inte ens upplagda på wikipedia.
Att synas på nätet var igår en valfrihet, men är idag en självklarhet. Detta kan göras på många sätt.
 
Hemsida
Annonsering
Sociala medier(Facebook, Wikipedia, Bloggar, Microbloggar ex. Twitter och Bloggy)
"Internet Media" (Radio, TV, Tidningar)
Kataloger (Eniro, Hitta.se)
Sökmotorer (Google, Bing)
Länkar
 

   Ju fler punkter som du och ditt företag uppfyller desto bättre. Att ha en hemsida idag är ett måste för alla företag, stora som små, inom alla branscher. Sociala medier står på tur. Att ha en facebooksida, en företagsblogg eller varför inte en microblogg på sajten Twitter eller den svenska motsvarigheten Bloggy, ger kunden en större inblick i företaget och stärker relationen. Lätt att kommunicera, lätt att hålla sig uppdaterad.

   Nu kommer nästa steg. Du och ditt företag finns över hela nätet, men ingen vet om det. Ni finns men ni syns inte. Lösningen stavas annonsering. Att synas på relevanta och välbesökta hemsidor ger företag och potentiella kunder de bästa förutsättningarna att hitta varandra i internetdjungeln. Därför anser jag att det är av stor vikt att alla företag, regelbundet ser över sin marknadsföringsplan och prioriterar internet.

   När man köper en internetannons får man valuta för pengarna. Möjligheten till att mäta statistik genom antalet klick, sidvisningar och besökare ger företaget en ordentlig chans att utvärdera och sätta ett värde på annonsen. Annonserar man på rätt plats och i rätt sammanhang får man inte bara nya kunder och besökare utan man stärker även sitt varumärke.

   Var aldrig rädd för det som är nytt och främmande. Som ägare av en stor hemsida har jag stött på flera typer av företag, många är positiva till internet och annonsering samtidigt som andra gärna stretar emot internetvågen. Om det är på grund av okunnighet eller rädsla kan jag inte uttala mig om. Att endast propagera för marknadsföring på nätet från min sida vore rent utsagt puckat, jag förstår och vet att det alltid kommer att krävas marknadsföring i den fysiska världen. Och andra sidan vore det lika puckat av företagen att inte ta sin marknadsandel på nätet, eftersom en stor del av världen utspelar sig just där. Internet är inte längre en fluga, det är ett uppslagsverk och ett kontaktnät. Det är framtiden.
   Gör som farfar och skippa runstensskriften! Det skedde faktiskt inte över en natt, detta med Internet. De äldsta runstenarna som funnits är från 350- talet. Flera hundra år senare kommer den tryckta tidningen. Inte för än vi når 1900- talets slut kan vi läsa elektroniska texter på Intenet. Då var det en valfrihet. Idag, år 2009, är det en självklarhet.

No comments:

Post a Comment