Monday, June 22, 2009

Google maps som inte fungerar i IE7 (IDN-domän)

Jag har i ca 2 veckors tid grubblat, lackat ur, skrikigt och klöst mig i huvudet för att förstå varför mina kartor inte fungerar i Internet Explorer 7.

Symptomet är att varje gång jag går in på en sida som ska visa en karta får jag upp en tom alertbox.

Efter ett besök hos kartkungen's hemsidor (Ted valentin) och en smygtitt i källkoden såg jag att javascriptet bör ligga efter div'en som innehåller karta, det fungerar bra för ex. cafekartan.se i IE7. Fungerar det på min sida om Lidingö tro? NOPE!

Google brukar alltid vara min vän men när det gäller det här fallet har det varit fattigt med hjälp tills att jag förstod att det kanske var mitt domännamn som var felet. Jag har valt en sk. IDN-domän vilket innebär att jag har Ö i adressen.

Efter lite sökning på Google maps och IDN kom jag in på den här länken som beskrev allt precis som jag har upplevt det.
En bit ner i tråden står detta:

"this is definitely a prolem in the api. do not spent time to try to fix it or find a
solution on the browser level or script level. the api shall figure out the domain is idn and behave accordingly..."

Hur jag ska lösa detta vet jag inte, det här verkar vara smällar man får ta om man promt vill ha en IDN-domän.

Har du kanske en lösning? Jag vore väldigt tacksam om du delar med dig...
Pröva den här länken för att se problemet: Viva delikatesser

UPPDATERING: Min lösning blev att byta till version 3 av google maps som finns här anledningen till att det fungerar är att V3 inte behöver en API-nyckel. Felet i V2 är att det inte går att generera en API-nyckel för Lidingö.nu utan bara den så kallade punycode-versionen http://xn--liding-1xa.nu/.

No comments:

Post a Comment