Tuesday, October 6, 2009

Webbshop-design från scratch på 3 dagar!

På torsdag ska min andra uppgift i Photoshop vara klar och denna gång ska jag göra en webbshop. Jag har sedan tidigare gjort en del saker i Photoshop men jag är långt, långt ifrån en full-lärd webbdesigner.

För att klara av den här uppgiften på 3 dagar har jag planerar följande:

Dag1
  • Skapa en logga i adobe illustrator
  • Börja att sätta en grund till webbshoppen i Photoshop
  • Använd mall från 960.gs
  • Försöka hitta en grafisk profil till sidan

Dag2

  • Utforma en snygg och användarvänlig meny
  • Forska vad andra webbshoppar har för information på startsidan (ex. populäraste varor)
  • Leta ikoner på iconfinder.net som kan passa in i min grafiska profil
  • Börja lägga in text och grafiskt material (produktbilder, ikoner osv)

Dag3

  • Göra justeringar och se till att allt ser enhetligt ut.
  • Tid för oförutsedda saker. Det finns alltid något jag har glömt.
  • Planera inför exportering till wordpress-tema

Skoluppgiften går ut på att göra en .jpg-fil men jag funderar på att ta ett steg längre och göra designen till ett wordpress-tema. Detta kommer dock inte ske under de närmsta 3 dagarna :)

För att lyckas med uppgiften använder jag mig av:
Adobe Photoshop - För design av shoppen
Adobe Illustrator - För design av logga
Iconfinder.net - För att hitta ikoner till shoppen
SXC.hu - för att hitta grafiskt material

No comments:

Post a Comment