Thursday, September 24, 2009

I jakten på en Macbook PRO 13"


Nu är min sony vaio tx3 såld till förmån för en Macbook pro 13". Jag kände att den passar bättre till utveckling och webbdesign med större tangentbord bl.a

Som student finns det lite pengar att spara vid inköp av en mac. Förutom Applestore så finns det en del återförsäljare som erbjuder studentrabatt.
Macoteket,Inlife och Data Distribution ligger alla i Stockholm och ger 6% i studentrabatt vid uppvisande av studentkort. Vilka kort som är giltiga vet jag dock inte, det finns ju några olika beroende på vilken skola man går på.

Jag ville så klart ha min Macbook Pro så fort som möjligt men jag kan vänta 1 vecka om jag får lite bättre rabatt.

Här kommer en liten prisjämförelse mellan ÅF, Applestore education och Studentkortet.se som faktiskt är ännu billigare.

Macbook 2.26ghz 2gb ram 160gb hårddisk:

Macoteket: 12 486/1.06 = 11779kr
Apple Education store: 11745kr
Studentkortet.se : 11245kr

Det är inte så mycket som skiljer kan man tycka men som student blir man glad för de där 500kr extra man får genom Studentkortet.se.


Ang. Applecare:

Jag rådfrågade med Macoteket om jag skulle köpa Air eller en Macbook Pro. Efter lite diskussion kom vi fram till MBP och när jag frågade om pris blev jag nästan påtvingad applecare. Att köpa en utan var tydligen puckat. När jag hävdade att jag kunde byta både batteri och hårddisk själv, om det nu skulle börja krångla, fick jag en uppläxning till svar.

"-Du kan inte byta batteri i de nya Macbook pro" . Inte? Det är ju bara vända på den och skruva loss botten. Det finns dessutom en guide på Apples egna hemsida.

"-Okej men du kan i vilket fall inte köpa ett reservdelsbatteri" får jag då som svar.
Nähäpp? Jag kan ju va blind och puckad men vad är detta och det här? och det här?

Applecare kan säkert vara bra men när jag utan problem kan byta batteri,hårddisk,ramminne,superdrive,inverter osv så känns de där 3000kr lite bortkastat. Det ska väl vara om logikkortet går sönder som det blir jobbigt.

Varför köpa snikmodellen med endast 2gb ram och 160gb hårddisk?
Ja det kan man fråga sig. Prisskillnaden är 3150 för 2gb mer ram, 90gb större hårddisk och snabbare cpu.

Ett uppgraderingskit kostar idag:
2x2gb ram ddr total 4gb = 925kr
500gb hårddisk sata 5400rpm = 869kr
Totalt: 1794kr

Eller varför inte SSD?
2x2gb ram ddr total 4gb = 925kr
60gb från OCZ = 1795kr
Totalt: 2720kr

Vissa kan kanske tycka att det är värt de extra pengarna för en snabbare cpu och att slippa uppgradera ram och hårddisk själv. Jag tycker inte det, jag inväntar lite billigare 4gb-stickor och köper sedan 8gb ram och en 500gb hårddisk. Snål? kanske... student? javisst..

That's just my side of the case...

5 comments:

  1. hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

    ReplyDelete
  2. Nice. Jag var själv på väg att köpa en likadan dock med 4 GB minne och en SSD disk till. Skriv gärna ett utlåtande när du haft den ett tag. Jag skall mest skriva blogg, kolla mail och skriva e-böcker på den. Så den borde ju vara perfekt för det men känns som skärmen är lite väl liten? Men blir nog en sådan ändå.

    Det var dock något om färgerna på den där 13" som inte var så bra när man designade för webb. Hade visst något med att skärmen inte pallar alla färger etc. Men du kanske har en vanlig skärm att koppla in till den?

    Tror dock att du gjort ett bra köp.

    ReplyDelete
  3. Tänk på att det ska vara ddr3-minnen. Brukar vara bra mycket dyrare än ddr2

    ReplyDelete
  4. Tack Erik för att du nämnde de. http://www.webhallen.com/prod.php?id=92374 kostar dock under 1000lappen för totalt 4gb.

    /B

    ReplyDelete
  5. Hej! Jag kommer antagligen att köpa mig en MBP 13" nu i veckan. Undrar därför om du har stött på någonting som jag borde känna till innan köpet? Var ärlig! Har aldrig haft en Mac tidigare så hoppas verkligen på att den är så bra som den verkar, speciellt batteritiden då även jag är student och har ofta två föreläsningar per dag.
    Tacksam för svar!

    ReplyDelete