Wednesday, September 16, 2009

Att plugga webbprogrammering på distans

Nu har det snart gått tre veckor sedan webbprogrammeringskursen i Kalmar drog i gång. Den första veckan blev väldigt tom för mig som distanselev. Ett videoklipp och lite PDF-läsning blev min nollningsvecka :).

Föreläsningar


På fredag har jag genomfört mina två första riktiga veckor med plugg och det har fungerat kanon. Genom programvaran Adobe connect ser vi både lärarens datorskärm och en bildupptagning på själva lektionen. Har man frågor är det bara att "räcka upp handen" i programmet och svara med mikrofon eller skriva en fråga i chatten.

Föreläsningarna går oftast mellan 10-12 vilket passar mig perfekt. Då hinner man med en bra frukost och lite jobb + slösurf innan föreläsningen börjar. Att vi kan välja att se föreläsningen live tycker jag är bra. När föreläsningen är slut dröjer det inte många timmar (3-4) innan föreläsningen går att se i repris, när man känner för det. Detta är perfekt om man vill få en repetition eller inte har kunnat deltaga under föreläsningstiden.

Prov / Laborationer

Vi har hittills haft två labbar/inlämningsuppgifter(en har deadline imorgon) och det har fungerat bra. De grafiska labbarna laddas upp till läraren innan utsatt deadline och weblabbarna redovisades med hjälp av Adobe connect i "enrum".


Kurser

Just nu går vi igenom grunderna, Xhtml och Css. Jag kan sedan innan ganska mycket så första labben var "en dans på rosor" men det finns hål att fylla i mina kunskaper. När man är självlärd googlar man ofta efter saker man vill åstadkomma och nöjer sig med det. Något som jag känner(eller kände, nu vet jag ju ;) ) mig lite osäker på är skillnaderna mellan alla varianter av html. (html 4, xhtml 1.0, 1.1 osv).

Vi kommer hela tiden att läsa två kurser parallellt med varandra. Just nu är det webbteknisk introduktion (Xhtml/Css) och Grafiska tillämpningar (Illustrator, Photoshop & Flash). Kurser som vi kommer att läsa i framtiden är bla. C# .NET , Php, Javascript/Ajax.

Jobba under tiden?


När man pluggar på högskola eller universitet så är det inte helt ovanligt att man bor hemifrån och detta kostar ju en del pengar. Att man ska kunna leva endast på sitt studiebidrag är det inte att tala om och jag hoppas kunna jobba extra under min studietid för att slippa behöva ta studielån. Under de första veckorna i webbprogrammeringskursen känner jag absolut att jag skulle kunna jobba 1-2 dagar i veckan men då har jag ju lite kött på benen redan. Jag får skriva ett nytt inlägg om några månader då C# .NET-kursen har dragit igång.

Det var nog allt.. Kan detta vara mitt längsta inlägg hittills? :)

2 comments:

  1. Kul att du verkar gilla programmet, och kul att jag hittade din blogg också, läggs till i min läsare.

    Jag gick ut nu i juni och var jättenöjd med utbildningen.

    Vi kommer förmodligen ha kontakt igen då jag kommer att hålla vissa av laborationerna i Webteknisk introduktion.

    ReplyDelete
  2. Hej Andreas,

    Kursen är hittills jättekul och Johan är en jättebra lärare tycker jag. Vi pratade lite om bloggy och twitter och då fick jag tipset att lägga till baronen ;)

    Jag ska försöka skriva så mycket jag kan i den här bloggen, nu har jag ju en del att berätta i.o.m utbildningen.

    ReplyDelete