Monday, September 21, 2009

NAS vs Popcorn vs Mac mini

Nu börjar jag tröttna lite på mitt chippade xbox som inte spelar högupplösta filmer och som dessutom ser ganska fult ut. Jag känner också att jag behöver lite mer hårddiskutrymme som jag kan komma åt från flera olika datorer.

Min första tanke var att köpa en NAS och stoppa in 1TB sata hårddisk. Samtidigt knäckte jag idéen att jag "måste" ha en mediaspelare. Eftersom min far har en popcorn hour a110 föll min första tanke på den. Lite sökande på google visade att den skulle kunna fungera som en nas, kanske inte lika bra som en dedikerad sådan men duglig. Relativt liten till storleken, HDMI-utgång och plats för en inbyggd hårddisk.

Efter lite twittrande om mina bekymmer tyckte någon att jag promt skulle skaffa mig en Mac mini. En sådan har jag redan och jag blev inte helt övertygad när jag testade den + plex för ett tag sedan. Nu funderar jag dock på att ge det en chans igen men då med lite mer tweakande. Det största problemet var fläktljudet som kommer igång ca 15-20 minuter in i en film. Genom att använda diverse fläktstyrningsprogram så ska detta tydligen gå att åtgärda.

Nu har jag lite forskning framför mig. Följande ska fungera för att jag ska bli nöjd:
  • Styrning via mac-fjärren (Fungerar säkert redan, har inte provat)
  • Någon gratis VPN-lösning som fungerar från både windows och mac
  • Fläktstyrning så den blir tyst
  • Möjlighet att se på Tvkanalernas "anytime"-tjänster
  • Agera NAS till både macar och windowsmaskiner

Sedan står jag lite i valet och kvalet om jag ska köpa en ny intern hårddisk till minin, köpa en 500gb WD passport usbhårddisk (2.5") eller en 1T usb-hårddisk.

Först ut blir det att forska lite kring Plex och alla funktioner och plugins.

Ha det!

No comments:

Post a Comment